معرفی دکوراسیون به سبک اسکاندیناوی
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

طراحی داخلی اسکاندیناویایی از شلوغی های غیر ضروری برای تمرکز بر فرم، عملکرد و زیبایی ساده در دکوراسیون خانه جلوگیری می کند. طرح های ساده و تمیز در فضای خانه و مبلمان محبوب بر اساس طراحی اسکاندیناوی است. هدف سبک طراحی اسکاندیناوی ارائه راهی برای زندگی پایدارتر و هماهنگ‌تر با یکدیگر است.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی کلاسیک هایپر فرش پلاس کلیک کن

تاریخچه طراحی داخلی اسکاندیناوی

تاریخچه طراحی داخلی اسکاندیناوی

جنبش طراحی اسکاندیناوی به شکل فعلی خود در اوایل قرن بیستم ظهور کرد و از دهه 1930 به بعد در کشورهای شمال اروپا، نروژ، دانمارک، سوئد، فنلاند و ایسلند شکوفا شد. این عنوان برگرفته از Selskabet دانمارکی برای Dekorativ Kunst، که مجله Skønvirke (به معنای واقعی کلمه "کار برازنده") خود را در سال 1914 راه اندازی کرد، نام یک سبک جدید دانمارکی از هنرها و صنایع دستی برای رقابت با روندهای معاصر مانند Art Nouveau شد. که اغلب برای نخبگان اجتماعی محفوظ است . در حالی که Skønvirke صنایع دستی محلی و طراحی قابل دسترس و دموکراتیک را ترویج می کرد.
از دهه 1930، طراحانی مانند آلوار آلتو (فنلاند)، آرنه یاکوبسن (دانمارک)، یوزف فرانک (سوئد) و مایجا ایزولا (فنلاند) شروع به تولید آثار خود کردند و "عصر طلایی طراحی اسکاندیناوی" را ایجاد کردند. کار آنها از مفاهیم سازنده گرایی، کارکردگرایی و در برخی موارد سوررئالیسم الهام گرفته شده است. در دهه 1950، زمانی که جایزه Lunning به طراحان برجسته اسکاندیناویایی بین سال‌های 1951 و 1970 اعطا شد، سبک اسکاندیناوی به شهرت بین‌المللی و سطح محبوبیت درخشان خود رسید.

طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست

طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست؟

سبک دکوراسیون اسکاندیناوی تعادل بین راحتی و مینیمالیسم مشخصه طراحی اسکاندیناوی را به تصویر می کشد. به عنوان یکی از سبک های طراحی داخلی که در قرن بیستم طراحی داخلی مدرن را شکل داد و با آن رشد کرد، برخی از ویژگی های آن شبیه مدرنیسم است. به عنوان مثال، خطوط تمیز، دکوراسیون مینیمال و اهمیت آثار هنری از جمله این موارد است.

در طراحی داخلی اسکاندیناوی مبلمان و نورپردازی ساده و کاربردی به سبک نوردیک در هر فضا به راحتی ترکیب می شود و اغلب با نیازهای مختلف سازگار می شوند. طراحی خانه اسکاندیناوی همچنین شامل استفاده از موادی مانند چوب ، منسوجات طبیعی است. پالت رنگی خنثی که به رنگ‌های روشن‌تر علاقه دارد، پنجره‌های بزرگی که اتاق‌ها را پر از نور طبیعی می‌کند، و موارد تزئینی با دقت انتخاب شده مانند آثار هنری یا اشیاء با الگوهای نوردیک نیز بخشی از اصول طراحی داخلی اسکاندیناوی هستند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی مدرن هایپر فرش پلاس کلیک کن

عناصر طراحی اسکاندیناوی

عناصر طراحی اسکاندیناوی 

عناصر اصلی طراحی اسکاندیناوی کارایی، سادگی و مهارت است. اکثر طرح‌های سبک نوردیک نیز از مواد طبیعی، به ویژه چوب‌های کم رنگ مانند خاکستر و راش، پارچه‌های پشمی و کتان، چرم و شیشه استفاده می‌کنند. در حالی که برخی از اقلام دارای الگوهای سنتی یا جلوه های رنگی روشن‌تر هستند، اکثر طرح‌های سبک اسکاندیناوی ظاهری کم‌رنگ و مینیمال دارند.

ویژگی ها و عناصر اصلی طراحی و معماری اسکاندیناوی 

  • زیبایی شناسی مینیمالیستی
  • طراحی کم بیان که عملکرد را دنبال می کند
  • رنگ های روشن و خنثی
  • رنگ‌های خنثی و تیره که یاد مناظر نوردیک است
  • فضاهای مطبوع پر از نور
  • مبلمان چوبی و جلوه های چوبی
  • چراغ های آویز تزیینی
  • طرح های چند منظوره و انعطاف پذیر
  • مبل های مخملی و پارچه های لمسی ژاکارد
  • گیاهان معلق و فضای سرسبز
  • منسوجات طبیعی
  • جلوه های فولادی، برنجی یا مسی
  • آثار هنری به عنوان نقاط کانونی در فضای اسکاندیناوی

رنگ های سبک اسکاندیناوی

رنگ های سبک اسکاندیناوی 

در حالی که فضای داخلی به سبک اسکاندیناوی متفاوت است و ممکن است شامل تأثیرات مختلفی مانند صنعتی یا بوهو باشد، معمولاً دارای یک پالت رنگ نوردیک مشابه هستند. طراحی های داخلی و مبلمان اسکاندیناویایی دارای رنگ های سفید، مایل به سفید و خاکستری همراه با رنگ های آبی و سبز مات است. جلوه های تیره‌تر نیز می‌توانند تضاد رنگی جسورانه ایجاد کنند. رنگ‌های دیگر عبارتند از رنگ‌های بژ و کرم و همچنین رنگ‌های قهوه‌ای کم‌رنگ، زیرا این فضاهای داخلی معمولاً دارای کفپوش‌های چوبی و مبلمان چوبی فراوانی هستند.

سبک نوردیک

چرا طراحی اسکاندیناوی اینقدر محبوب است؟

طراحی اسکاندیناوی خطوط تمیز و زیبایی شناسی مینیمالیستی را با صنایع دستی سنتی و عناصر چند منظوره ترکیب می کند. این یک سبک همه کاره است که فضای زیادی برای ابراز وجود دارد اما به ایجاد فضای داخلی روشن و مطبوع کمک می کند. زیبا و ساده، سبک نوردیک همچنین مناسب فضاهای زندگی مدرنی است که به محصولات کاربردی و سازگاری نیاز دارند که در طول زمان مقاومت بالایی دارند.

به لطف ظرافت ساده طراحی اسکاندیناوی، ایجاد فضایی شیک و مدرن آسان است. چند آیتم خوب انتخاب شده در کنار مبلمان و نورپردازی با کیفیت می تواند تفاوت را ایجاد کند. به علاوه، عناصر طراحی داخلی اسکاندیناوی طیف وسیعی از سبک ها را تکمیل می کند.

برای دیدن مجموعه فرش های ماشینی شگی هایپر فرش پلاس کلیک کن

مبلمان سبک اسکاندیناوی

مبلمان سبک اسکاندیناوی

مبلمان سبک اسکاندیناوی مینیمالیست و کاربردی است. طراحان اغلب فقط از چوب برای ساخت صندلی، میز و سایر وسایل مبلمان با سبک نوردیک استفاده می کنند. مواد طبیعی مانند چرم، کتان و منسوجات کوادرات مکمل سطوح چوبی هستند. عملکرد نقش مهمی در تمام طراحی مبلمان اسکاندیناوی ایفا می کند. به انبارهای مخفی هوشمندانه، قفسه بندی مدولار یا طرح های انعطاف پذیر فکر کنید.

سبک اسکاندیناوی فقط به سادگی و عملکرد نیست. برخی از نمادین ترین طرح های جهان به دوران طلایی طراحی اسکاندیناوی برمی گردد. صندلی‌های تخم مرغی، پوسته و پانتون مفهوم مبلمان را دوباره تعریف کردند و بر نسل‌های طراحان مبلمان تأثیر گذاشتند. این صندلی‌ها با طراحی خلاقانه به قطعات تزئینی تبدیل شدند که به راحتی نقاط کانونی را در فضای داخلی ایجاد می‌کردند. این طرح‌های نمادین در حالی که دهه‌ها پیش طراحی شده‌اند، امروز مانند دهه‌های 1930 تا 1960 بسیار زیبا و نوآورانه به نظر می‌رسند. طراحان معاصر این میراث را امروز با طرح‌های مبلمان برنده جوایز ادامه می‌دهند که به زیبایی ساده و تخیلی خلاقیت‌های قبلی به نظر می‌رسند.

اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی

اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی

یک اتاق نشیمن اسکاندیناوی معمولا دارای کفپوش چوبی به رنگ طبیعی کم رنگ و دیوارهای سفید است. پنجره های بزرگی که فضای داخلی را با نور طبیعی پر می کند و استفاده حداقلی از طرح های ساده به ایجاد فضایی روشن و مطبوع کمک می کند. جلوه های تیره‌تر، نورپردازی و مبلمان طراحی‌شده نیز در اتاق‌های نشیمن الهام گرفته از نوردیک وجود دارد.

چگونه یک اتاق نشیمن اسکاندیناوی ایجاد کنید؟

ایجاد یک اتاق نشیمن به سبک اسکاندیناوی در واقع ساده تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. اتاق نشیمن همچنین راهی عالی برای شروع تغییر یک خانه با طراحی نوردیک (اسکاندیناوی) است، زیرا قلب خانه است. در اینجا چند ایده و گام مفید برای شروع شما آورده شده است:

  1. اتاق را از هرگونه به هم ریختگی یا وسایل غیر ضروری پاک کنید.
  2. در صورت امکان، دیوارها را سفید یا رنگ خنثی روشن کنید.
  3. به همین ترتیب، در صورت امکان، کفپوش چوبی را نصب کنید
  4. یک فرش مخملی و بافت دار برای احساس شادابی اضافه کنید.
  5. مبلمان موجود خود را با منسوجات طبیعی تزیین کنید.
  6. برای روشن‌تر کردن فضا، یک چراغ آویز انتخاب کنید.
  7. چند مورد چوبی ساده را برای تزئین قفسه انتخاب کنید.
  8. چند گلدان گیاهی را در گوشه های خانه اضافه کنید.
  9. الگوهای شلوغ را حذف کنید، اما از استفاده از یک اثر هنری جسورانه روی دیوار نترسید.
  10. از جلوه های آبی مات استفاده کنید که با رنگ‌های روشن‌تر تضاد دارند.

طراحی آشپزخانه اسکاندیناوی

طراحی آشپزخانه اسکاندیناوی

آشپزخانه اسکاندیناویایی مظهر سادگی و عملکرد است. مانند هر طراحی نوردیک، آشپزخانه های تکمیل شده در این سبک دارای رنگ های روشن، سطوح چوبی، خطوط تمیز و ویژگی های کاربردی هستند. چهارپایه‌های فلزی شیک، کابینت‌های تیره و طرح‌های کاشی نیز می‌توانند یک نقطه کانونی ایجاد کنند، همراه با برخی وسایل آشپزخانه و لوازم جانبی که به خوبی انتخاب شده‌اند.

اگر می خواهید آشپزخانه ای به سبک نوردیک ایجاد کنید، باید چند مرحله ساده را دنبال کنید. به لطف تطبیق پذیری طراحی اسکاندیناوی، شما به راحتی می توانید ظاهری را انتخاب کنید که به بهترین وجه با ترجیحات و دکوراسیون منزل شما مطابقت دارد.

  1. رنگ های خنثی سفید یا روشن روی دیوارها.
  2. رنگ های روشن کابینت برای ظاهری روشن تر.
  3. کابینت های تیره تر برای ایجاد کنتراست جسورانه.
  4. کفپوش چوبی می توانید از لمینت یا وینیل با کیفیت بالا و بافت چوبی استفاده کنید.
  5. نورپردازی آویز با طراحی نوردیک.
  6. راه حل های هوشمندانه در انتخاب ابزار آشپزخانه.
  7. اکسسوری های خلاقانه که هم زیبا هستند و هم کاربردی.
  8. هنر دیوار یا دکور دیوار.
  9. یک ساعت دیواری مینیمالیستی.
  10. یک میز ناهار خوری چوبی جادار با صندلی های غذاخوری راحت.

طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی

طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی

به نظر می رسد مفهوم hygge به طور خاص برای اتاق خواب طراحی شده است. به طور طبیعی، طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی دارای طیف وسیعی از عناصر است که نهایت راحتی را فراهم می کند. منسوجات طبیعی، پتو یا لحاف گرم، کفپوش های چوبی و یک فرش مخملی می توانند به راحتی اتاق خواب را به بهشتی زیبا تبدیل کنند. لهجه های تزئینی، هنر دیوار، گیاهان و نور طبیعی اتاق خواب سبک نوردیک را کامل می کند.

سبک هیگ

سبک هیگ یا واژه هیگ (hygge ) به معنای لذت بردن از لحظات آسایش و آرامش است. هیگ راز شادی دانمارکی هاست که رتبه اول را در گزارش جهانی شادی گرفتند.

ایجاد پناهگاهی از آرامش و راحتی در اتاق خواب شما آسان است اما اگر از نکات اولیه طراحی اتاق خواب اسکاندیناوی پیروی کنید.

  1. تخت خود را با یک لحاف کرکی، بالش های مخمل و منسوجات طبیعی متحول کنید.
  2. یک عایق پشمی با کیفیت با طرح یا بدون طرح بخرید.
  3. یک پاتختی ساده برای یک چراغ مینیمالیستی انتخاب کنید.
  4. نصب کفپوش چوبی
  5. یک فرش مخملی اضافه کنید 
  6. اقلام و مواد را با رنگ های روشن و خنثی انتخاب کنید.
  7. یک کمد با طرح مینیمالیستی اسکاندیناوی تهیه کنید.
  8. یک اثر هنری آرامش بخش برای تزئین دیوار انتخاب کنید.
  9. یک یا دو گیاه اضافه کنید تا کمی طبیعت را به محل خود بیاورید.
  10. همه چیز را ساده و واضح نگه دارید، و برخی از جلوه های تزئینی را اضافه کنید.

طراحی حمام به سبک اسکاندیناوی

طراحی حمام به سبک اسکاندیناوی

مانند اتاق خواب ها و آشپزخانه های سبک نوردیک، طراحی حمام اسکاندیناوی بر سادگی و عملکرد تمرکز دارد. دیوارهای سفید و/یا کاشی های سفید در کنار کابینت های چوبی یا مبلمان سبک با جلوه های چوبی ظاهر می شوند. گلدان های گیاهی، سیستم های قفسه بندی باز، و دیوارکوب های مینیمالیستی نیز معمولاً در حمام های اسکاندیناوی یافت می شوند.

برای تبدیل حمام خود به فضایی به سبک اسکاندیناوی، تنها باید از چند عنصر کلاسیک طراحی نوردیک استفاده کنید.

  1. دیوارها و کابینت های سفید.
  2. کاشی روی دیوار یا کف کاشی.
  3. جلوه های چوبی روی کابینت.
  4. قفسه باز که دسترسی آسان به اقلام ضروری را فراهم می کند.
  5. گیاهان.
  6. حوله های مخملی.
  7. نورپردازی مینیمالیستی 
  8. مبلمان، شیرآلات و سایر موارد با خطوط تمیز طراحی شده است.
  9. یک شمع معطر که حس اسکاندیناوی را به حمام شما می آورد.

اتاق خواب به سبک اسکاندیناوی

جمع بندی 

طراحی اسکاندیناوی تقریباً برای یک قرن، بسیار قبل از عصر طلایی طراحی نوردیک در دهه 1950، معماران و طراحان داخلی را تحت تأثیر قرار داده است. ترکیبی از زیبایی شناسی مینیمالیستی با عملکرد و راحتی، این سبک هنوز هم یکی از محبوب ترین ها است. مبلمان و نورپردازی اسکاندیناویایی همه کاره و جاودانه راهی آسان برای ایجاد یک فضای نشیمن زیبا و دنج ارائه می دهد.

فضای داخلی اسکاندیناوی که مظهر سادگی و راحتی است، مفهوم hygge را در تمام شکوه آن مجسم می کند. سطوح شیک، منسوجات گرم، الگوهای ساده، مواد طبیعی و فضاهای با پلن باز و مطبوع، همگی به افزایش احساس راحتی کمک می کنند. در عین حال، فضاهای زندگی به سبک نوردیک به سادگی زیبا به نظر می رسند. خانه های شیک و دنج با طراحی اسکاندیناویایی نیز جاودانه هستند و به محیطی عالی برای زندگی خوب و آسایش تبدیل می شوند.

مطالب مرتبط:





:: برچسب‌ها: دکوراسیون، طراحی داخلی اسکاندیناوی، سبک نوردیک، طراحی داخلی اسکاندیناوی چیست، عناصر طراحی اسکاندیناوی ,
:: بازدید از این مطلب : 191
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 29 بهمن 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: